Zasady pracy z dzieckiem z dysleksją

Dysleksja


Jeżeli trudności w pisaniu i czytaniu u dziecka wynikają ze stwierdzonej przez specjalistów dysleksji lub zagrożenia nią, ma ono szczególne potrzeby edukacyjne. Oznacza to konieczność dostosowania wymagań odnośnie pisania i czytania do tych potrzeb, poprzez:

 


1.    Kompensację zaburzeń poprzez zmianę metod nauki czytania i pisania.

Zmiana metody uczenia obu umiejętności na zgodną z potrzebami dziecka, na przykład zastosowanie metody sylabowej lub symultaniczno-sekwencyjnej wymaga:

  • Wskazania i zastosowania odpowiednich podręczników i ćwiczeń umożliwiających taką naukę.
  • Zapewnienia dziecku odpowiedniej do indywidualnych potrzeb ilości czasu na opanowanie czytania i pisania.
  • Kompensowania trudności wynikających ze słabego opanowania czytania
    i pisania dziecka, aby mogło odpowiednio do swojego potencjału intelektualnego nabywać wiedzę i umiejętności szkolne ze wszystkich przedmiotów, a więc:

    - dostosowania tekstów, którymi posługuje się dziecko do jego aktualnych umiejętności,

    - rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy z tekstem,

    - głośnego odczytywania treści poleceń i zadań,

    - podczas sprawdzania wiadomości zastąpienia pisemnej formy wypowiedzi ustną,

    - zapewnienia dostępu do „książki mówionej”,

    - rozdzielenie oceny treści wypowiedzi od strony ortograficznej

     

2.    Korekcję zaburzonych funkcji poznawczych poprzez:

  • Zastosowanie ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych. Im wcześniej podejmie się środki zaradcze tym większa będzie ich skuteczność!

 

Prawie każde dziecko z dysleksją doświadcza porażki już na wczesnym etapie nauczania, kiedy mimo entuzjazmu związanego z pójściem do szkoły, podejmowanych prób i dobrych chęci, nie potrafi opanować szkolnych umiejętności. Nie pozostaje to bez wpływu na jego rozwój emocjonalny, poczucie własnej wartości obraz siebie w roli ucznia, które często są zaniżone,  a dziecko stosuje mechanizmy obronne jak unikanie, wycofanie lub deprecjonowanie wartości uczenia się i szkoły.

 

Dlatego niezależnie od wieku należy uwzględniać wynikające z dysleksji potrzeby jak:

  • Zrozumienia ze strony dorosłych – rodziców i nauczycieli, zamiast obwiniania za niepowodzenia i stawianie wymagań niemożliwych do spełnienia.
  •  Rzeczowego wyjaśnienia przyczyn niepowodzeń.
  • Wskazania efektywnych sposobów poradzenia sobie z nimi i stanowczego dopilnowania ich realizacji.
  • Przestrzegania poprawności wykonania zaleconych przez specjalistów zadań.
  • Systematycznej pomocy w wykonywaniu koniecznych ćwiczeń, tam gdzie to niezbędne.
  • Rozwijania samodzielności i odpowiedzialności za własną naukę.
  •  Motywowania do wzmożonego wysiłku poprzez koncentrację na sukcesach nawet najdrobniejszych, docenianie wysiłku dziecka, zrozumienie jego trudności i zniechęcenia.
  •  Cierpliwości dorosłych i rozwijania tej cechy u dziecka.
  •  Wyjaśnienia rówieśnikom przyczyn trudności i uczenia się w inny niż wszyscy sposób.
  • Wskazywanie pozytywnych cech dziecka jak wytrwałość, dzielność, cierpliwość, pracowitość, wiedza, zainteresowania oraz stwarzanie warunków dla ujawniania tych mocnych stron dziecka w klasie.

 


Powrót