Wskaz贸wki do pracy z dzieckiem
Szko艂a powinna zapewni膰 ka偶demu dziecku ze specyficznymi
trudno艣ciami w nauce udzia艂 w zaj臋ciach korekcyjno-kompensacyjnych, je艣li to
potrzebne, tak偶e w wyr贸wnawczych.
Nauczyciel powinien: przeczyta膰 dok艂adnie opini臋, dostosowywa膰 do potrzeb dziecka metody, formy pracy oraz wymagania edukacyjne w spos贸b wskazany w opinii ustali膰 z rodzicami zakres i formy pracy z dzieckiem w domu (w przypadku ucznia starszego ustali膰 to z samym uczniem okresowo ukierunkowywa膰 i kontrolowa膰 t膮 prac臋.
Dostosowanie form, metod pracy oraz wymaga艅 edukacyjnych powinno obejmowa膰 nast臋puj膮ce dzia艂ania:
- je艣li to mo偶liwe posadzi膰 ucznia w 艂awce blisko tablicy
- uwzgl臋dnia膰 trudno艣ci w pami臋ciowym opanowaniu wierszy, wzor贸w, definicji, liczenia ( tabliczka mno偶enia) a opanowanie poszczeg贸lnych element贸w programu roz艂o偶y膰 w d艂u偶szym czasie i cz臋sto utrwala膰
- zwi臋kszy膰 ilo艣膰 czasu na rozwi膮zywanie zada艅, sprawdzian贸w lub zmniejszy膰 ilo艣膰 zada艅, kt贸re na sprawdzianie ucze艅 musi rozwi膮za膰 w okre艣lonym czasie aby otrzyma膰 pozytywna ocen臋
- stosowa膰 przejrzysty uk艂ad graficzny sprawdzian贸w, test贸w
- w trakcie pisania sprawdzian贸w, test贸w, upewni膰 si臋 czy ucze艅 zd膮偶y艂 przeczyta膰 tre艣膰 zadania i czy prawid艂owo ja zrozumia艂
- nie wymaga膰 czytania ca艂o艣ci czytanki czy lektury- wystarczy je艣li ucze艅 opanuje p艂ynnie tylko cz臋艣膰 tekstu, co nie zwalnia go od znajomo艣ci tre艣ci ca艂o艣ci. W poznaniu ca艂o艣ci tre艣ci powinni pom贸c rodzice (czytanie dziecku pozosta艂ej cz臋艣ci na g艂os)
- nie wymaga膰 czytania g艂o艣nego nowego tekstu , zw艂aszcza wobec ca艂ej klasy ani te偶 recytowania z zastosowaniem intonacji, tempa, pauz
- nie wymaga膰 opowiadania tre艣ci lektury na forum klasy
- nie wyrywa膰 ucznia do odpowiedzi, da膰 mu czas na zastanowienie si臋 a je艣li to mo偶liwe ( dzieci m艂odsze) stosowa膰 naprowadzanie
- przy ocenianiu ustnych odpowiedzi bra膰 pod uwag臋 trudno艣ci ucznia w budowaniu wypowiedzi wielozdaniowych
- uwzgl臋dnia膰 trudno艣ci w poprawnym zapisie liczb ( przestawianie, opuszczanie, mylenie)
- nie dyskwalifikowa膰 prac pisemnych za b艂臋dy, je艣li tok rozumowania jest prawid艂owy
- poprawno艣膰 ortograficzn膮 prac pisemnych ocenia膰 jako艣ciowo
- dyktanda zast臋powa膰 膰wiczeniami w przepisywaniu ( dzieci m艂odsze) i pisaniu z bezpo艣redniej pami臋ci wzrokowej
- nie ocenia膰 poziomu graficznego prac i estetyki zeszyt贸w a w przypadku nieczytelnego pisma zezwoli膰 uczniowi na pisanie drukiem lub p贸艂drukiem a tak偶e przygotowywanie zada艅 domowych na komputerze
- zr贸偶nicowa膰 formy sprawdzania wiadomo艣ci, odpytywa膰 ustnie, z 艂awki, na bie偶膮co, cz臋sto ocenia膰 prace domowe
- w nauce j臋zyk贸w obcych uwzgl臋dni膰 trudno艣ci ucznia ( z budowaniem wypowiedzi s艂ownych, odr贸偶nianiem wyraz贸w podobnych wzrokowo lub d藕wi臋kowo, nieprawid艂owa wymow膮, z rozumienie i zapami臋taniem tekstu nagranego na ta艣m臋 czy p艂ytk臋 CD, zapami臋taniem s艂贸wek, zapisem wyraz贸w w poprawnej formie gramatycznej)
- stwarza膰 mo偶liwo艣膰 cz臋stego powtarzania i utrwalania wiadomo艣ci
- uwzgl臋dnia膰 trudno艣ci dziecka tak偶e na innych lekcjach:
- geometrii (stosowanie wzor贸w, obliczanie pola, obj臋to艣ci itp., figury i bry艂y)
- geografii (kierunki 艣wiata, orientacja na mapie)
- j臋zyka polskiego ( ustne i pisemne redagowanie opis贸w, opowiada艅, przebiegu akcji, kolejno艣ci zdarze艅)
- historii (chronologia, daty, orientacja na mapie)
- fizyka, chemia (zapami臋tanie wzor贸w, definicji, 艂a艅cuch贸w reakcji)
- matematyka (mylenie znak贸w nier贸wno艣ci, nieprawid艂owe umieszczanie przecinka, przestawianie cyfr, nieprawid艂owy zapis wyniku mimo poprawnego toku rozumowania, trudno艣ci w opanowaniu tabliczki mno偶enia, liczeniu pami臋ciowym itp.)
Ponadto:
- pomaga膰 dziecku budowa膰 jego pozytywny wizerunek
- dba膰 by nie straci艂o ono poczucia w艂asnej warto艣ci ( pomagaj膮 w tym drobne sukcesy, docenione pochwa艂膮)
- unika膰 por贸wnywania z innymi uczniami
- podkre艣la膰 jego sukcesy
- dawa膰 szanse na wyr贸偶nienie si臋 na jakim艣 innym polu
Najwa偶niejsze:
Od pocz膮tku edukacji szkolnej u艣wiadamia膰 rodzicom a nast臋pnie tak偶e coraz starszemu dziecku, 偶e dostosowanie wymaga艅 to nie s膮 mniejsze wymagania! Dostosowuj膮c obni偶amy faktycznie wymagania z niekt贸rych element贸w edukacji szkolnej natomiast podwy偶szamy wymagania dotycz膮ce systematycznej dodatkowej pracy w domu nad powt贸rzeniem i utrwaleniem tego, czego dziecko nauczy艂o si臋 na lekcji. |
Powr贸t