Normalna czcionka Powi阫szona czcionka Du縜 czcionka Wysoki kontrast

Wskaz贸wki do pracy z dzieckiem

Dysleksja Szko艂a powinna zapewni膰 ka偶demu dziecku ze specyficznymi trudno艣ciami w nauce udzia艂 w zaj臋ciach korekcyjno-kompensacyjnych, je艣li to potrzebne, tak偶e w wyr贸wnawczych.

 

Nauczyciel powinien: przeczyta膰 dok艂adnie opini臋, dostosowywa膰 do potrzeb dziecka metody, formy pracy oraz wymagania edukacyjne w spos贸b wskazany w opinii  ustali膰 z rodzicami zakres i formy pracy z dzieckiem w domu (w przypadku ucznia starszego ustali膰 to z samym uczniem okresowo ukierunkowywa膰 i kontrolowa膰 t膮 prac臋.

 

Dostosowanie form, metod pracy oraz wymaga艅 edukacyjnych powinno obejmowa膰 nast臋puj膮ce dzia艂ania:                                    

  • je艣li to mo偶liwe posadzi膰 ucznia w 艂awce blisko tablicy
  • uwzgl臋dnia膰 trudno艣ci w pami臋ciowym opanowaniu wierszy, wzor贸w, definicji, liczenia ( tabliczka mno偶enia) a opanowanie poszczeg贸lnych element贸w programu roz艂o偶y膰 w d艂u偶szym czasie i cz臋sto utrwala膰
  • zwi臋kszy膰 ilo艣膰 czasu na rozwi膮zywanie zada艅, sprawdzian贸w lub zmniejszy膰 ilo艣膰 zada艅, kt贸re na sprawdzianie ucze艅 musi rozwi膮za膰 w okre艣lonym czasie aby otrzyma膰 pozytywna ocen臋
  • stosowa膰 przejrzysty  uk艂ad graficzny sprawdzian贸w, test贸w
  • w trakcie pisania sprawdzian贸w, test贸w, upewni膰 si臋 czy ucze艅 zd膮偶y艂 przeczyta膰 tre艣膰 zadania i czy prawid艂owo ja zrozumia艂
  • nie wymaga膰 czytania ca艂o艣ci czytanki czy lektury- wystarczy je艣li ucze艅 opanuje p艂ynnie tylko cz臋艣膰 tekstu, co nie zwalnia go od znajomo艣ci tre艣ci ca艂o艣ci. W poznaniu ca艂o艣ci tre艣ci powinni pom贸c rodzice (czytanie dziecku pozosta艂ej  cz臋艣ci na g艂os)
  • nie wymaga膰 czytania g艂o艣nego nowego tekstu , zw艂aszcza wobec ca艂ej klasy ani te偶 recytowania z zastosowaniem intonacji, tempa, pauz
  • nie wymaga膰 opowiadania tre艣ci lektury na forum klasy
  • nie wyrywa膰 ucznia do odpowiedzi, da膰 mu czas na zastanowienie si臋 a je艣li to mo偶liwe ( dzieci m艂odsze) stosowa膰 naprowadzanie
  • przy ocenianiu ustnych odpowiedzi bra膰 pod uwag臋 trudno艣ci ucznia w budowaniu wypowiedzi wielozdaniowych
  • uwzgl臋dnia膰 trudno艣ci w poprawnym zapisie liczb ( przestawianie, opuszczanie, mylenie)
  • nie dyskwalifikowa膰 prac pisemnych za b艂臋dy, je艣li tok rozumowania jest prawid艂owy
  • poprawno艣膰  ortograficzn膮 prac pisemnych ocenia膰 jako艣ciowo
  • dyktanda zast臋powa膰 膰wiczeniami w przepisywaniu ( dzieci m艂odsze) i pisaniu z bezpo艣redniej pami臋ci wzrokowej
  • nie ocenia膰 poziomu graficznego prac i estetyki zeszyt贸w a w przypadku nieczytelnego pisma zezwoli膰 uczniowi na pisanie drukiem lub p贸艂drukiem a tak偶e przygotowywanie zada艅 domowych na komputerze
  • zr贸偶nicowa膰 formy sprawdzania wiadomo艣ci, odpytywa膰 ustnie, z 艂awki, na bie偶膮co, cz臋sto ocenia膰 prace domowe
  • w nauce j臋zyk贸w obcych uwzgl臋dni膰 trudno艣ci ucznia ( z  budowaniem wypowiedzi s艂ownych, odr贸偶nianiem wyraz贸w podobnych wzrokowo lub d藕wi臋kowo, nieprawid艂owa wymow膮, z rozumienie i zapami臋taniem tekstu nagranego na ta艣m臋 czy p艂ytk臋 CD, zapami臋taniem s艂贸wek,  zapisem wyraz贸w w poprawnej formie gramatycznej)
  • stwarza膰 mo偶liwo艣膰 cz臋stego powtarzania i utrwalania wiadomo艣ci
  • uwzgl臋dnia膰 trudno艣ci dziecka tak偶e na innych lekcjach:

geometrii (stosowanie wzor贸w, obliczanie pola, obj臋to艣ci itp., figury i bry艂y)

geografii (kierunki 艣wiata, orientacja na mapie)

j臋zyka polskiego ( ustne i pisemne redagowanie opis贸w, opowiada艅, przebiegu akcji, kolejno艣ci zdarze艅)

historii (chronologia, daty, orientacja na mapie)

fizyka, chemia (zapami臋tanie wzor贸w, definicji, 艂a艅cuch贸w reakcji)

matematyka (mylenie znak贸w nier贸wno艣ci, nieprawid艂owe umieszczanie przecinka, przestawianie cyfr, nieprawid艂owy zapis wyniku mimo poprawnego toku rozumowania, trudno艣ci w opanowaniu tabliczki mno偶enia, liczeniu pami臋ciowym itp.)

 

Ponadto:

  • pomaga膰 dziecku budowa膰 jego pozytywny wizerunek
  • dba膰 by nie straci艂o ono poczucia w艂asnej warto艣ci ( pomagaj膮 w tym drobne sukcesy, docenione pochwa艂膮)
  • unika膰 por贸wnywania z innymi uczniami
  • podkre艣la膰 jego sukcesy
  • dawa膰 szanse na wyr贸偶nienie si臋  na jakim艣 innym polu

  

 

Najwa偶niejsze: 

Od pocz膮tku edukacji szkolnej u艣wiadamia膰 rodzicom a nast臋pnie tak偶e coraz starszemu dziecku, 偶e dostosowanie wymaga艅 to nie s膮 mniejsze wymagania! Dostosowuj膮c obni偶amy faktycznie wymagania z niekt贸rych element贸w edukacji szkolnej natomiast podwy偶szamy wymagania dotycz膮ce systematycznej dodatkowej pracy w domu nad powt贸rzeniem i utrwaleniem tego, czego dziecko nauczy艂o si臋 na lekcji.


Powr贸t