Pojęcia stosowane w opiniach

Dysleksja


1.   
Ocena rozwoju poznawczego

  • Funkcje poznawcze – zespół procesów, dziÄ™ki którym odbieramy informacje z otoczenia oraz zauważamy stosunki miÄ™dzy nimi. ObejmujÄ…: pamięć , uwagÄ™, wrażenia i spostrzeżenie wzrokowe, sÅ‚uchowo- jÄ™zykowe, dotykowe, kinestetyczne, orientacje w schemacie ciaÅ‚a i kierunkach w przestrzeni
  • Poziom intelektualny (umysÅ‚owy) – ocena funkcjonowania podstawowych zdolnoÅ›ci werbalnych (sÅ‚owno-pojÄ™ciowych) oraz niewerbalnych
    (wykonawczych) dokonywana za pomocą standaryzowanych testów inteligencji
  • Integracja percepcyjno-motoryczna – prawidÅ‚owy rozwój procesów poznawczych, współdziaÅ‚ajÄ…cy z czynnoÅ›ciami ruchowymi
  • Koordynacja wzrokowo-ruchowa – zharmonizowanie funkcji wzrokowych
    i ruchowych ( manipulacyjnych), współpraca ręki i oka
  • Pamięć mimowolna (mechaniczna)  –  zdolność do przyswajania wiedzy
    w sposób nieuświadomiony, mimowolny
  •  Pamięć wzrokowa – zdolność do utrwalania i przypominania informacji podanej w formie wizualnej (czyli zapamiÄ™tywanie spostrzeżeÅ„ wzrokowych; zdolność do wzrokowego uczenia siÄ™) i dziÄ™ki temu przyswajania wiedzy
  • Pamięć sÅ‚uchowa – zdolność do utrwalania i przypominania informacji dźwiÄ™kowej (zapamiÄ™tywanie spostrzeżeÅ„ werbalnych i niewerbalnych; zdolność do uczenia siÄ™ sÅ‚uchowego) i dziÄ™ki temu przyswajania wiedzy
  • Pamięć bezpoÅ›rednia (Å›wieża) – zdolność do zapamiÄ™tania
    i natychmiastowego odtworzenia spostrzeganego wzrokowo lub słuchowo materiału.
  • Pamięć fonologiczna – zdolność do zapamiÄ™tywania i  prawidÅ‚owego odtwarzania kolejnoÅ›ci  gÅ‚osek w wyrazach
  • Pamięć operacyjna – zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania okreÅ›lonych operacji czy dziaÅ‚aÅ„ utrzymywanych w pamiÄ™ci
  • Pojemność pamiÄ™ci – okreÅ›la stosunek iloÅ›ci zapamiÄ™tanych i prawidÅ‚owo odtworzonych informacji do iloÅ›ci informacji podanych do zapamiÄ™tania
  • Wierność pamiÄ™ci – okreÅ›la stopieÅ„ identycznoÅ›ci informacji zapamiÄ™tanych
    z  informacjÄ… podana w formie werbalnej lub graficznej
  • Gotowość pamiÄ™ci – zdolność do szybkiego odtwarzania informacji zapamiÄ™tanych
  • Pamięć sekwencyjna – zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania sekwencji cyfr
  • Rozwój psychoruchowy harmonijny – caÅ‚ość procesów psychicznych (intelektualnych, orientacyjno-poznawczych oraz motorycznych) rozwijajÄ…cych siÄ™ w sposób harmonijny czyli tak, że nie stwierdza siÄ™ wiÄ™kszych odchyleÅ„ od poziomu typowego dla danego wieku życia
  • Rozwój psychoruchowy nieharmonijny – zakłócenia tempa rozwoju poszczególnych sfer (procesów orientacyjno-poznawczych oraz motorycznych)
  • Deficyty rozwojowe (inaczej parcjalne lub fragmentaryczne zaburzenia rozwoju psychomotorycznego, jeszcze inaczej: dysfunkcje) – opóźnienie rozwoju psychomotorycznego, wolniejsze tempo rozwoju okreÅ›lonych funkcji
  • UmiejÄ™tnoÅ›ci metafonologiczne – wyksztaÅ‚cona Å›wiadomość dźwiÄ™kowych      struktur mowy 

 

2.    Ocena percepcji wzrokowej 

  •  Percepcja wzrokowa – zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych  oraz umiejÄ™tność ich interpretowania
  • Zaburzenia percepcji wzrokowej – zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej, zaburzenia spostrzegania i różnicowania ksztaÅ‚tów, rejestracji poÅ‚ożenia przestrzennego przedmiotów
  • Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej – brak współdziaÅ‚ania
    i zharmonizowania funkcji wzrokowych i ruchowych- manipulacyjnych
  • Tempo uczenia siÄ™ wzrokowo-ruchowego – szybkość uczenia siÄ™ pisania symboli graficznych, oparta na koordynacji oka i rÄ™ki, uzależniona od prawidÅ‚owego spostrzegania symboli, prawidÅ‚owej sprawnoÅ›ci ruchowej rÄ…k
    i silnej lateralizacji
  • Zaburzenia orientacji przestrzennej – brak lub nie w peÅ‚ni wyksztaÅ‚cona orientacja w prawej i lewej stronie ciaÅ‚a oraz w kierunkach przestrzeni


3.    Ocena percepcji sÅ‚uchowej i funkcji sÅ‚uchowo- jÄ™zykowych 

  • Percepcja sÅ‚uchowa – zdolność do odbioru dźwiÄ™ków, ich rozpoznawania
    i różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doświadczeń
  • Zaburzenia sÅ‚uchu fonemowego – trudnoÅ›ci w postrzeganiu dźwiÄ™ków mowy czyli w odróżnianiu gÅ‚osek i różniÄ…cych je cech dystynktywnych
  • Zaburzenia umiejÄ™tnoÅ›ci fonologicznych – trudnoÅ›ci w operowaniu czÄ…stkami fonologicznymi mowy, takimi jak gÅ‚oski, sylaby, logotomy
  • Niskie (sÅ‚abe) umiejÄ™tnoÅ›ci metafonologiczne – brak lub sÅ‚abo  wyksztaÅ‚cona Å›wiadomość dźwiÄ™kowych struktur mowy 

 

4.    Ocena innych obszarów funkcjonowania ucznia 

  •  sfery emocjonalnej (zwÅ‚aszcza poziomu lÄ™ku szkolnego)
  •  sfery motywacyjnej  czÄ™sto poziom motywacji do nauki)
  •  czasem aspektów rozwoju osobowoÅ›ci ucznia

 

 

 


Powrót