Pojęcia stosowane w opiniach

1.
Ocena rozwoju poznawczego
- Funkcje poznawcze – zespół procesów, dziÄ™ki którym odbieramy informacje z otoczenia oraz zauważamy stosunki miÄ™dzy nimi. ObejmujÄ…: pamięć , uwagÄ™, wrażenia i spostrzeżenie wzrokowe, sÅ‚uchowo- jÄ™zykowe, dotykowe, kinestetyczne, orientacje w schemacie ciaÅ‚a i kierunkach w przestrzeni
- Poziom intelektualny (umysÅ‚owy) – ocena
funkcjonowania podstawowych zdolności werbalnych (słowno-pojęciowych) oraz
niewerbalnych
(wykonawczych) dokonywana za pomocÄ… standaryzowanych testów inteligencji - Integracja percepcyjno-motoryczna – prawidÅ‚owy rozwój procesów poznawczych, współdziaÅ‚ajÄ…cy z czynnoÅ›ciami ruchowymi
- Koordynacja wzrokowo-ruchowa –
zharmonizowanie funkcji wzrokowych
i ruchowych ( manipulacyjnych), współpraca rÄ™ki i oka - Pamięć mimowolna (mechaniczna) – zdolność do przyswajania wiedzy
w sposób nieuÅ›wiadomiony, mimowolny - Pamięć wzrokowa – zdolność do utrwalania i przypominania informacji podanej w formie wizualnej (czyli zapamiÄ™tywanie spostrzeżeÅ„ wzrokowych; zdolność do wzrokowego uczenia siÄ™) i dziÄ™ki temu przyswajania wiedzy
- Pamięć sÅ‚uchowa – zdolność do utrwalania i przypominania informacji dźwiÄ™kowej (zapamiÄ™tywanie spostrzeżeÅ„ werbalnych i niewerbalnych; zdolność do uczenia siÄ™ sÅ‚uchowego) i dziÄ™ki temu przyswajania wiedzy
- Pamięć bezpoÅ›rednia (Å›wieża) – zdolność
do zapamiętania
i natychmiastowego odtworzenia spostrzeganego wzrokowo lub sÅ‚uchowo materiaÅ‚u. - Pamięć fonologiczna – zdolność do zapamiÄ™tywania i prawidÅ‚owego odtwarzania kolejnoÅ›ci gÅ‚osek w wyrazach
- Pamięć operacyjna – zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania okreÅ›lonych operacji czy dziaÅ‚aÅ„ utrzymywanych w pamiÄ™ci
- Pojemność pamiÄ™ci – okreÅ›la stosunek iloÅ›ci zapamiÄ™tanych i prawidÅ‚owo odtworzonych informacji do iloÅ›ci informacji podanych do zapamiÄ™tania
- Wierność pamiÄ™ci – okreÅ›la stopieÅ„
identyczności informacji zapamiętanych
z informacjÄ… podana w formie werbalnej lub graficznej - Gotowość pamiÄ™ci – zdolność do szybkiego odtwarzania informacji zapamiÄ™tanych
- Pamięć sekwencyjna – zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania sekwencji cyfr
- Rozwój psychoruchowy harmonijny – caÅ‚ość procesów psychicznych (intelektualnych, orientacyjno-poznawczych oraz motorycznych) rozwijajÄ…cych siÄ™ w sposób harmonijny czyli tak, że nie stwierdza siÄ™ wiÄ™kszych odchyleÅ„ od poziomu typowego dla danego wieku życia
- Rozwój psychoruchowy nieharmonijny – zakłócenia tempa rozwoju poszczególnych sfer (procesów orientacyjno-poznawczych oraz motorycznych)
- Deficyty rozwojowe (inaczej parcjalne lub fragmentaryczne zaburzenia rozwoju psychomotorycznego, jeszcze inaczej: dysfunkcje) – opóźnienie rozwoju psychomotorycznego, wolniejsze tempo rozwoju okreÅ›lonych funkcji
- UmiejÄ™tnoÅ›ci metafonologiczne – wyksztaÅ‚cona Å›wiadomość dźwiÄ™kowych struktur mowy
2. Ocena percepcji wzrokowej
- Percepcja wzrokowa – zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych oraz umiejÄ™tność ich interpretowania
- Zaburzenia percepcji wzrokowej – zaburzenia analizy i syntezy wzrokowej, zaburzenia spostrzegania i różnicowania ksztaÅ‚tów, rejestracji poÅ‚ożenia przestrzennego przedmiotów
- Zaburzenia koordynacji
wzrokowo-ruchowej – brak współdziaÅ‚ania
i zharmonizowania funkcji wzrokowych i ruchowych- manipulacyjnych - Tempo uczenia siÄ™ wzrokowo-ruchowego –
szybkość uczenia się pisania symboli graficznych, oparta na koordynacji oka i
ręki, uzależniona od prawidłowego spostrzegania symboli, prawidłowej sprawności
ruchowej rÄ…k
i silnej lateralizacji - Zaburzenia orientacji przestrzennej – brak lub nie w peÅ‚ni wyksztaÅ‚cona orientacja w prawej i lewej stronie ciaÅ‚a oraz w kierunkach przestrzeni
3. Ocena percepcji słuchowej i funkcji słuchowo- językowych
- Percepcja sÅ‚uchowa – zdolność do
odbioru dźwięków, ich rozpoznawania
i różnicowania oraz interpretowania przez odniesienie do poprzednich doÅ›wiadczeÅ„ - Zaburzenia sÅ‚uchu fonemowego – trudnoÅ›ci w postrzeganiu dźwiÄ™ków mowy czyli w odróżnianiu gÅ‚osek i różniÄ…cych je cech dystynktywnych
- Zaburzenia umiejÄ™tnoÅ›ci fonologicznych – trudnoÅ›ci w operowaniu czÄ…stkami fonologicznymi mowy, takimi jak gÅ‚oski, sylaby, logotomy
- Niskie (sÅ‚abe) umiejÄ™tnoÅ›ci metafonologiczne – brak lub sÅ‚abo wyksztaÅ‚cona Å›wiadomość dźwiÄ™kowych struktur mowy
4. Ocena innych obszarów funkcjonowania ucznia
- sfery emocjonalnej (zwłaszcza poziomu lęku szkolnego)
- sfery motywacyjnej często poziom motywacji do nauki)
- czasem aspektów rozwoju osobowości ucznia
Powrót