Normalna czcionka Powiêkszona czcionka Du¿a czcionka Wysoki kontrast

O czym warto pamiętać prowadząc rozmowę z uczniem?

• BÄ…dź otwarty na rozmowÄ™ z dzieckiem wtedy, gdy ono tego potrzebuje. W sytuacji, gdy nie możesz porozmawiać, a dziecko mówi, że jego sprawa jest ważna, skontaktuj je z innym nauczycielem – pokażesz mu, że nie lekceważysz jego kÅ‚opotu i że chcesz, aby otrzymaÅ‚o pomoc.

• BÄ…dź Å›wiadomy znaczenia, że rozmowa, która dla nauczyciela jest jednÄ… z wielu, dla ucznia może być czymÅ› bardzo znaczÄ…cym. Zadbaj o czas i miejsce, abyÅ› mógÅ‚ rozmawiać spokojnie i bez poÅ›piechu. UczeÅ„, który opowiada nauczycielowi o sprawach wyjÄ…tkowo dla siebie trudnych (strata, doÅ›wiadczenie przemocy), musi przekroczyć wÅ‚asne bariery zawstydzenia i lÄ™ku (na przykÅ‚ad: obwinia siebie za trudnÄ… sytuacjÄ™ w domu; sÄ…dzi, że koledzy wyÅ›miewajÄ… siÄ™ z niego, ponieważ na to zasÅ‚użyÅ‚). Potrzebuje czasu, aby prawdziwie opisać to, co go niepokoi.

• BÄ…dź elastyczny w reagowaniu na danÄ… sytuacjÄ™ – zachowuj siÄ™ zgodnie z jej wymaganiami, a nie – z zaÅ‚ożonym z góry bezwzglÄ™dnymi wytycznymi. Nawet wtedy, gdy sytuacja wymaga bezwzglÄ™dnego przestrzegania okreÅ›lonych procedur, Twoje sprawnoÅ›ci komunikacyjne, mediacyjne, życzliwość i empatia w stosunku do ucznia, a także rozsÄ…dny oglÄ…d sytuacji, w dalszym ciÄ…gu majÄ… duże znaczenie.

• W rozmowach z dzieckiem, które doÅ›wiadczyÅ‚o sytuacji trudnych miej na wodzy swoje emocje. Poprzez opanowanie wzmacniasz w nim tak bardzo mu potrzebne poczucie bezpieczeÅ„stwa i przekonanie, że doroÅ›li kontrolujÄ… sytuacjÄ™.

• Nie skÅ‚adaj obietnic, których nie jesteÅ› w stanie dotrzymać, na przykÅ‚ad uczniowi, który doÅ›wiadcza odrzucenia, nie możesz obiecać, że poprzez dziaÅ‚ania dyscyplinujÄ…ce innych uczniów wzmocnisz jego pozycjÄ™ w klasie. Możesz jednak zapewnić go o tym, że zrobisz to, co powinieneÅ› jako nauczyciel lub wychowawca, aby mu pomóc.

• Nie obiecuj dyskrecji w sytuacji, w której zagrażaÅ‚oby to bezpieczeÅ„stwu ucznia. Nie możesz na przykÅ‚ad zobowiÄ…zać siÄ™ do milczenia i powstrzymania od interwencji wtedy, gdy dziecko powiedziaÅ‚o Ci o doÅ›wiadczaniu przemocy. Odpowiedzialność oznacza poinformowanie ucznia o tym, do jakich dziaÅ‚aÅ„ jesteÅ› bezwzglÄ™dnie zobowiÄ…zany oraz do zapewnienia mu bezpieczeÅ„stwa i wsparcia na każdym etapie rozwiÄ…zywania problemu.

• Dbaj o spójność pomiÄ™dzy tym, co mówisz do ucznia, a tym co robisz. Jeżeli umówiÅ‚eÅ› siÄ™ z nim na jakieÅ› konkretne dziaÅ‚anie (na przykÅ‚ad na kolejnÄ… rozmowÄ™ lub na to, że porozmawiasz o jego sytuacji z innym nauczycielem), postaraj siÄ™ zrobić wszystko, aby dotrzymać sÅ‚owa. SÄ… dzieci, których zaufanie do dorosÅ‚ych zostaÅ‚o wczeÅ›niej wielokrotnie nadszarpniÄ™te. Nauczyciel bywa czasami tÄ… osobÄ…, która ma szansÄ™ dać wzorzec bezpiecznego i opartego na dojrzaÅ‚ej lojalnoÅ›ci kontaktu. StaÅ‚ość jego zachowaÅ„ ma duże znaczenie.

• Nie uchylaj siÄ™ od podjÄ™cia wÅ‚aÅ›ciwych dziaÅ‚aÅ„, nawet jeżeli jest to dla Ciebie trudne.

MateriaÅ‚y opracowaÅ‚a: Anna KuraÅ„da – KorczyÅ„ska, pedagog,
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Wielicze


Powrót

                                    
INFORMACJA DOTYCZACA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH   |   POLITYKA PRYWATNOSCI