Normalna czcionka Powi阫szona czcionka Du縜 czcionka Wysoki kontrast

Kilka s艂贸w o relacjach nauczyciel - ucze艅.

Dobre relacje nauczyciel – ucze艅 to niezast膮piony element szkolnej codzienno艣ci, a w obecnej sytuacji uczenia na odleg艂o艣膰 paradoksalnie s膮 jeszcze bardziej wa偶ne ni偶 wcze艣niej. Wszyscy zaczynamy funkcjonowa膰 w nowej, wirtualnej przestrzeni, z któr膮 ka偶dy ma inne do艣wiadczenia i która nie by艂a dotychczas podstawowym sposobem kontaktowania si臋 z uczniami, nie by艂a te偶 艣rodowiskiem naszej pracy.

Sytuacja izolacji, odosobnienia, pozbawienia codziennych rytua艂ów, dzia艂anie pod presj膮 i w stresie oraz ci膮g艂ym l臋ku o siebie i bliskich nie stwarzaj膮 komfortowych warunków ani do pracy ucznia ani do pracy nauczyciela. Dlatego wszyscy potrzebujemy wsparcia i zwyk艂ej rozmowy.

Czasem tak niewiele potrzeba, cho膰by proste pytanie dotycz膮ce samopoczucia, zwyk艂ych codziennych czynno艣ci i aktywno艣ci, form sp臋dzania czasu, ma艂ych codziennych rado艣ci. Te, wydaje si臋, proste i banalne pytania, sprzyjaj膮 budowaniu zaufania, wzmacniaj膮 nasz autorytet, powoduj膮, i偶 stajemy si臋 autentyczni, 偶e zale偶y nam na uczniu, nie tylko na jego wynikach pracy ale te偶 dobrym funkcjonowaniu i samopoczuciu.

Dobra relacja z uczniem procentuje w szczególno艣ci w tych sytuacjach, w których trzeba pokona膰 jak膮艣 trudno艣膰, chocia偶by trudno艣膰 edukacyjn膮, których w ostatnim czasie dla niektórych naszych podopiecznych zapewne niema艂o. Nauczyciel, który ma z dzieckiem dobry kontakt, jest w stanie bardziej zmobilizowa膰 go do pracy ni偶 ten, z którym relacj臋 ucze艅 ocenia jako neutraln膮. W pracy z uczniami rozmowa jest wa偶nym narz臋dziem do przekazywania spostrze偶e艅 i informacji, dotycz膮cych osi膮gni臋膰, zachowania, tego co jeszcze nale偶y zrobi膰, czy jak post膮pi膰. Obejmuje to zarówno sytuacje edukacyjne, jak i wychowawcze.
Dla naszych uczniów, ma艂ych i du偶ych, m艂odszych i starszych, zwyk艂e rozmowy z nauczycielem to przede wszystkim wa偶ne wyposa偶enie na dalsz膮 偶yciow膮 w臋drówk臋 i bezcenny wzorzec warto艣ciowego kontaktu.

Pami臋tajmy wi臋c o relacjach, o empatycznym podej艣ciu, o zrozumieniu. Pami臋tajmy, 偶e wcze艣niej, czy pó藕niej wrócimy do szko艂y i staniemy wszyscy twarz膮 w twarz z naszymi uczniami i rodzicami. Fajnie b臋dzie spotka膰 si臋 z uczniami i poczu膰, 偶e ten trudny czas da艂 uczniom pozna膰 nas jako wspieraj膮cych i troszcz膮cych si臋 o nich.


Materia艂 opracowa艂a: Anna Kura艅da – Korczy艅ska, pedagog,
Powiatowa Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Wieliczce


Powr贸t

                                    
INFORMACJA DOTYCZACA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH   |   POLITYKA PRYWATNOSCI