Normalna czcionka Powi阫szona czcionka Du縜 czcionka Wysoki kontrast

MO呕E RUCH POMO呕E鈥

O tym, 偶e ruch to zdrowie nikogo nie trzeba specjalnie przekonywa膰. Sytuacja, w której obecnie si臋 znale藕li艣my w znacz膮cy sposób zmieni艂a nasze dotychczasowe 偶ycie. Ograniczenie swobody przemieszczania si臋 i konieczno艣膰 pozostania w domach spowodowa艂a zmniejszenie naszej codziennej aktywno艣ci fizycznej. A przecie偶 ruch jest nam niezb臋dny do 偶ycia.

Czy wiesz, 偶e…
• regularny wysi艂ek fizyczny zwi臋ksza wytrzyma艂o艣膰 i sprawno艣膰 naszego mi臋艣nia sercowego powoduj膮c, 偶e nie m臋czymy si臋 tak szybko;
• systematyczne 膰wiczenia korzystnie wp艂ywaj膮 na elastyczno艣膰 naczy艅 krwiono艣nych, co zapobiega chorobom sercowo-naczyniowym;
• b臋d膮c aktywnym zwi臋kszamy pojemno艣膰 naszych p艂uc przez co efektywniejsza staje si臋 w nich wymiana gazowa;
• ruch jest niezb臋dny do prawid艂owego funkcjonowania narz膮du ruchu, dzi臋ki niemu wzrasta g臋sto艣膰 ko艣ci, ro艣nie ich wytrzyma艂o艣膰 i odporno艣膰 na urazy, wzmacniaj膮 si臋 mi臋艣nie;
• odpowiednia dawka aktywno艣ci fizycznej poprawia funkcjonowanie mózgu poprzez jego lepsze dotlenienie, co wp艂ywa pozytywnie na koncentracj臋, pami臋膰 i efektywno艣膰 my艣lenia;
• dostarczaj膮c naszemu organizmowi niezb臋dn膮, dzienn膮 dawk臋 ruchu zwi臋kszamy liczb臋 krwinek czerwonych dzi臋ki czemu transport tlenu jest sprawniejszy;
• umiarkowany ruch zwi臋ksza przep艂yw limfy przez w臋z艂y ch艂onne, co wp艂ywa na sprawno艣膰 uk艂adu immunologicznego i mobilizuje si艂y obronne naszego organizmu;
• aktywno艣膰 fizyczna wp艂ywa pozytywnie na sen;
• aktywnie uprawiaj膮c sport zapobiegamy oty艂o艣ci, gdy偶 wzrasta zapotrzebowanie na zwi膮zki zapasowe w tkance t艂uszczowej;
• podczas umiarkowanego wysi艂ku uwalnia si臋 w organizmie serotonina, zwana równie偶 hormonem szcz臋艣cia, dlatego poprawia si臋 nasze samopoczucie;
• podczas ruchu ludzki mózg wykazuje du偶o wi臋ksz膮 aktywno艣膰 ni偶 podczas pracy intelektualnej.

A jak to jest z dzie膰mi…
• 艢wiatowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje minimum 60 minut dziennie aktywno艣ci fizycznej o umiarkowanej intensywno艣ci dla dzieci i m艂odzie偶y w wieku 5-17 lat;
• aktywno艣膰 fizyczna dziecka stanowi baz臋 dla wszystkich obszarów jego rozwoju min. sprawno艣ci manualnej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej i s艂uchowej, percepcji sensorycznej, orientacji przestrzennej, mowy, my艣lenia, wzrostu mo偶liwo艣ci uczenia si臋 i dojrza艂o艣ci emocjonalno-spo艂ecznej;
• ruch jest niezb臋dny do osi膮gni臋cia przez dziecko odpowiedniego poziomu wydolno艣ci fizycznej, co zmniejszy ryzyko rozwoju szeregu powa偶nych schorze艅 w wieku doros艂ym;
• dzi臋ki codziennej dawce ruchu lepiej dotleniony mózg znacznie sprawniej pracuje, przyspiesza oraz poprawia pami臋膰, tym samym czas po艣wi臋cony na nauk臋 staje si臋 odpowiednio krótszy;
• aktywno艣膰 ruchowa rozwija i doskonali podstawowe cechy motoryczne: si艂臋, szybko艣膰, zwinno艣膰, wytrzyma艂o艣膰 oraz poboczne cechy motoryczne: skoczno艣膰, zr臋czno艣膰, gibko艣膰;
• 膰wiczenia ruchowe pomagaj膮 rozwija膰 takie cechy jak: samodzielno艣膰, kreatywno艣膰, odwaga, wytrwa艂o艣膰, pewno艣膰 siebie, gotowo艣膰 do wspó艂pracy, gotowo艣膰 do pomagania innym, akceptacja osób s艂abszych, umiej臋tno艣膰 radzenia sobie z pora偶k膮, ucz膮 rywalizacji.

Pami臋tajmy tak偶e o tym, 偶e dzieci – szczególnie te m艂odsze – przemieszczaj膮 si臋 i ruszaj膮 nieustannie, gdy tylko nie 艣pi膮. Jest to naturalne i bardzo potrzebne dla ich prawid艂owego rozwoju. W ten sposób ucz膮 si臋 i do艣wiadczaj膮 艣wiata. Spróbujmy pod膮偶a膰 za nimi, s艂ucha膰 tego co do nas mówi膮, patrze膰 co budzi ich zainteresowanie, by膰 mo偶e dzi臋ki temu 艂atwiej b臋dzie nam zorganizowa膰 im zabaw臋. Wykorzystujmy ich zapa艂, ch臋膰 poznania tego, co dla nich nowe. Starajmy si臋 nie ogranicza膰 spontanicznej aktywno艣ci ruchowej maluchów i przedszkolaków, raczej ni膮 kierujmy.
Nieco inaczej mo偶e to wygl膮da膰 u nastolatków. Sp臋dzaj膮 oni teraz znacznie wi臋cej czasu w pozycji siedz膮cej – nauka zdalna w domu, wielu ch臋tnie ogl膮da telewizj臋, korzysta z komputerów, tabletów czy smartfonów (niekoniecznie w celach edukacyjnych). Mobilizujmy ich zatem, je艣li to tylko mo偶liwe, do aktywno艣ci fizycznej.
Dziecko, które si臋 zm臋czy fizycznie b臋dzie zdrowsze, szcz臋艣liwsze i spokojniejsze - niezale偶nie od tego czy jest maluchem czy nastolatkiem. Dotyczy to tak偶e nas doros艂ych.

Trudno przezwyci臋偶y膰 zewn臋trzne ograniczenia, mamy ró偶ne mo偶liwo艣ci, niektórym 艂atwiej innym trudniej, ale warto pami臋ta膰, 偶e oprócz tlenu, po偶ywienia, snu i odpoczynku nasz organizm potrzebuje tak偶e ruchu do tego, aby sprawnie funkcjonowa膰.
Mo偶e cho膰 cz臋艣ciowo, ruch pomo偶e nam przetrwa膰 ten trudny czas.


  Tekst opracowa艂a: Urszula Czernecka - oligofrenopedagog, fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej

Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Wieliczce

Sk膮d czerpa膰 inspiracje, kilka propozycji:

  • WF w domu - Rafa艂 Nikodem

• https://www.youtube.com/watch?v=OhhjWolQkj4
• https://www.youtube.com/watch?v=5xRpMZ7xCdk

  • Kreatywnie w domu - Ewelina Gancarz

• https://www.youtube.com/watch?v=NeLnIzpByX8
• https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI
• https://www.youtube.com/watch?v=yTRpxoVTgO4
• https://www.youtube.com/watch?v=Oo8gSD9V2lk

  • Tor przeszkód z ta艣my malarskiej

• https://www.youtube.com/watch?v=y_jnw0Y6NXA

  • Baza zabawy – 艂apki-hopki

• https://www.youtube.com/watch?v=LgWww5B5NAo

  • Zumba kids – Gummy Bear

• https://www.youtube.com/watch?v=iKeatJK181Q

A je艣li mo偶na wyj艣膰 z domu proponuj臋 np. wycieczki piesze i rowerowe:
• https://www.wieliczka.eu/pl/201251/0/szlaki-turystyczne.html
• http://wieliczka.pttk.pl/index.php/szlaki-turystyczne-w-okolicach-wieliczki/zielony-szlak-rowerowy-w-gminie-wieliczka
• http://wieliczka.pttk.pl/index.php/szlaki-turystyczne-w-okolicach-wieliczki/szlak-turystyki-pieszej-i-rowerowej-wieliczka-dobczyce
• http://wieliczka.pttk.pl/index.php/szlaki-turystyczne-w-okolicach-wieliczki/szlak-rowerowy-pogorze-wielickie
• https://www.klaj.pl/dla-turysty/szlaki-turystyczne/szlaki-rowerowe
• https://podroze.se.pl/polska/malopolskie/tyniec-krakow-niepolomice-trasa-rowerowa-wzdluz-wi/1320/
• https://www.znajkraj.pl/wislana-trasa-rowerowa-malopolska-na-rowery#Wislana-Trasa-Rowerowa-w-Malopolsce


Powr贸t

                                    
INFORMACJA DOTYCZACA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH   |   POLITYKA PRYWATNOSCI