Co to jest WWRD?
Serdecznie zapraszamy dzieci z orzeczeniem o niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci a nieobjÄ™te jeszcze obowiÄ…zkiem szkolnym, posiadajÄ…ce opiniÄ™ o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju na zajÄ™cia, które prowadzimy w naszej Poradni.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to zintegrowany system oddziaÅ‚ywaÅ„ profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo-rehabilitacyjnych i terapeutyczno-edukacyjnych, których podmiotem jest maÅ‚e dziecko, wykazujÄ…ce nieprawidÅ‚owoÅ›ci w rozwoju psychoruchowym oraz jego rodzina”. Jak wynika z definicji, podmiotem wczesnego wspomagania rozwoju jest dziecko od momentu wykrycia nieprawidÅ‚owoÅ›ci rozwoju do podjÄ™cia nauki szkolnej oraz jego rodzice. NieprawidÅ‚owoÅ›ci mogÄ… wystÄ™pować w postaci izolowanej lub zÅ‚ożonej niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci.
Najważniejszym celem wczesnego wspomagania rozwoju jest zaangażowanie rodziców w proces terapii, ponieważ oni najlepiej znajÄ… wÅ‚asne dziecko, jego potrzeby i mocne strony, przy profesjonalnym wsparciu specjalistów. To wÅ‚aÅ›nie rodzice sÄ… najbardziej kompetentnymi, pierwszymi terapeutami wÅ‚asnego niepeÅ‚nosprawnego dziecka.
Jakie sÄ… cele wczesnego wspomagania rozwoju?
OddziaÅ‚ywania wczesnego wspomagania rozwoju powinny rozpocząć siÄ™ w jak najkrótszym czasie od momentu uzyskania informacji przez rodziców o nieprawidÅ‚owoÅ›ciach rozwoju u dziecka. Wczesna interdyscyplinarna diagnoza oraz podjÄ™cie terapii sÄ… niezwykle istotne ze wzglÄ™du na dużą plastyczność oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju dziecka. Najważniejszymi celami prowadzonej terapii sÄ…:
dla dziecka:
- systematyczne dążenie do poprawy jakości życia, do zapewnienia pełnego radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo występującej niepełnosprawności lub zaburzeń rozwoju;
- poprawa ogólnego stanu zdrowia i stanu ruchowego;
- zapobieganie występowaniu i/lub pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym;
- pomoc w peÅ‚nym wykorzystaniu potencjaÅ‚u rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów spoÅ‚ecznych;
- pomoc w budowaniu trwałych więzi i znaczących relacji z osobami w najbliższym otoczeniu;
- wyzwalanie i wzmacnianie samorzutnej aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej, poznawczej i komunikacyjnej, przejawianej w różnych formach zabawy oraz pomoc w stopniowym osiÄ…ganiu coraz wiÄ™kszej autonomii i samodzielnoÅ›ci, na miarÄ™ jego możliwoÅ›ci;
dla rodziców:
- dostarczanie wsparcia w związku z długotrwałym kryzysem emocjonalnym wynikającym z faktu niepełnosprawności ich dziecka;
- pomoc w akceptacji dziecka jako osoby niepełnosprawnej;
- pomoc w zaakceptowaniu siebie w roli rodzica dziecka niepełnosprawnego;
- pomoc w coraz peÅ‚niejszym osiÄ…ganiu kompetencji rodzicielskiej, postrzeganiu siebie jako „wystarczajÄ…co dobrych rodziców”;
- stopniowe przygotowanie do roli osób wspomagajÄ…cych rozwój ich dziecka;
- dostrzeganie mocnych stron swojego dziecka i stwarzanie dziecku jak najlepszych warunków rozwoju (aranżacja otoczenia, dobór przedmiotów do zabawy i wspólnych zabaw).
Powrót