Co to jest WWRD?

Serdecznie zapraszamy dzieci z orzeczeniem o niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci a nieobjÄ™te jeszcze obowiÄ…zkiem szkolnym, posiadajÄ…ce opiniÄ™ o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju na zajÄ™cia, które prowadzimy w naszej Poradni. 

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka jest to zintegrowany system oddziaÅ‚ywaÅ„ profilaktycznych, diagnostycznych, leczniczo-rehabilitacyjnych i terapeutyczno-edukacyjnych, których podmiotem jest maÅ‚e dziecko, wykazujÄ…ce nieprawidÅ‚owoÅ›ci w rozwoju psychoruchowym oraz jego rodzina”. Jak wynika z definicji, podmiotem wczesnego wspomagania rozwoju jest dziecko od momentu wykrycia nieprawidÅ‚owoÅ›ci rozwoju do podjÄ™cia nauki szkolnej oraz jego rodzice. NieprawidÅ‚owoÅ›ci mogÄ… wystÄ™pować w postaci izolowanej lub zÅ‚ożonej niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci.

Najważniejszym celem wczesnego wspomagania rozwoju jest zaangażowanie rodziców w proces terapii, ponieważ oni najlepiej znajÄ… wÅ‚asne dziecko, jego potrzeby i mocne strony, przy profesjonalnym wsparciu specjalistów. To wÅ‚aÅ›nie rodzice sÄ… najbardziej kompetentnymi, pierwszymi terapeutami wÅ‚asnego niepeÅ‚nosprawnego dziecka.

Jakie sÄ… cele wczesnego wspomagania rozwoju? 

OddziaÅ‚ywania wczesnego wspomagania rozwoju powinny rozpocząć siÄ™ w jak najkrótszym czasie od momentu uzyskania informacji przez rodziców o nieprawidÅ‚owoÅ›ciach rozwoju u dziecka. Wczesna interdyscyplinarna diagnoza oraz podjÄ™cie terapii sÄ… niezwykle istotne ze wzglÄ™du na dużą plastyczność oÅ›rodkowego ukÅ‚adu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju dziecka. Najważniejszymi celami prowadzonej terapii sÄ…:

dla dziecka:

  • systematyczne dążenie do poprawy jakoÅ›ci życia, do zapewnienia peÅ‚nego radoÅ›ci, pozbawionego napięć dzieciÅ„stwa, pomimo wystÄ™pujÄ…cej niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci lub zaburzeÅ„ rozwoju;
  • poprawa ogólnego stanu zdrowia i stanu ruchowego; 
  • zapobieganie wystÄ™powaniu i/lub pogłębianiu siÄ™ nieprawidÅ‚owoÅ›ci w rozwoju psychoruchowym; 
  • pomoc w peÅ‚nym wykorzystaniu potencjaÅ‚u rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, rozwoju ruchowego, komunikacji i kontaktów spoÅ‚ecznych; 
  • pomoc w budowaniu trwaÅ‚ych wiÄ™zi i znaczÄ…cych relacji z osobami w najbliższym otoczeniu; 
  • wyzwalanie i wzmacnianie samorzutnej aktywnoÅ›ci spoÅ‚ecznej, poznawczej i komunikacyjnej, przejawianej w różnych formach zabawy oraz pomoc w stopniowym osiÄ…ganiu coraz wiÄ™kszej autonomii i samodzielnoÅ›ci, na miarÄ™ jego możliwoÅ›ci;

dla rodziców:

  • dostarczanie wsparcia w zwiÄ…zku z dÅ‚ugotrwaÅ‚ym kryzysem emocjonalnym wynikajÄ…cym z faktu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci ich dziecka; 
  • pomoc w akceptacji dziecka jako osoby niepeÅ‚nosprawnej; 
  • pomoc w zaakceptowaniu siebie w roli rodzica dziecka niepeÅ‚nosprawnego; 
  • pomoc w coraz peÅ‚niejszym osiÄ…ganiu kompetencji rodzicielskiej, postrzeganiu siebie jako „wystarczajÄ…co dobrych rodziców”; 
  • stopniowe przygotowanie do roli osób wspomagajÄ…cych rozwój ich dziecka; 
  • dostrzeganie mocnych stron swojego dziecka i stwarzanie dziecku jak najlepszych warunków rozwoju (aranżacja otoczenia, dobór przedmiotów do zabawy i wspólnych zabaw).


Powrót