Skutki nadmiernego ogl膮dania telewizji przez dzieci.
- Nadpobudliwo艣膰 i trudno艣ci z koncentracj膮 (bardzo szybki potok obraz贸w, cz臋sto kilka obraz贸w w jednej sekundzie !!! - uszkadza zdolno艣膰 skupiania uwagi). Nadmierne ogl膮danie telewizji zmienia struktur臋 m贸zgu dziecka.
- Brak umiej臋tno艣ci j臋zykowych - g艂贸wnym narz臋dziem telewizji jest obraz, nie s艂owo.
- Nieumiej臋tno艣膰 my艣lenia i rozwi膮zywania problem贸w (j臋zyk i zdolno艣膰 koncentracji to g艂贸wne narz臋dzia my艣lenia).
- Zanik wyobra藕ni.
- Nieumiej臋tno艣膰 przewidywania konsekwencji - w telewizji wa偶ne jest tu i teraz.
- Lenistwo umys艂owe. Nawyk biernej i bezkrytycznej konsumpcji produkt贸w masowej kultury.
- Obni偶enie wynik贸w w nauce
- Postawa 偶yciowa : niecierpliwo艣膰, potrzeba ci膮g艂ej zewn臋trznej stymulacji i rozrywki, szybkie popadanie w nud臋, oczekiwanie gratyfikacji bez wysi艂ku (rozdawanie nagr贸d, 艂atwe konkursy).
- Niezadowolenie z w艂asnego wygl膮du prowadz膮ce do depresji lub zaburze艅 w jedzeniu (kierowanie si臋 standardami urody lansowanymi przez media).
- Niezadowolenie z dotychczas posiadanych rzeczy (podsycane celowo przez reklamy).
- Zanik wra偶liwo艣ci, znieczulenie na cudzy b贸l i krzywd臋 w realnym 偶yciu.
- L臋k, niepok贸j, nieufno艣膰, pesymizm lub cynizm, demoralizacja, agresja.
- Ograniczenie kontakt贸w z r贸wie艣nikami, pogorszenie stosunk贸w z cz艂onkami rodziny.
- Obni偶enie umiej臋tno艣ci spo艂ecznych i wska藕nik贸w inteligencji emocjonalnej.
- Brak czasu i ch臋ci na inne zaj臋cia (sport, czytanie, w艂asn膮 tw贸rczo艣膰, rozmowy, itp.).
- Uzale偶nienie jak od narkotyku. Potrzebne coraz wi臋ksze i mocniejsze dawki wra偶e艅.
Zaburzenia w rozwoju fizycznym z powodu d艂ugotrwa艂ego unieruchomienia przed ekranem. Brak ruchu, 膰wicze艅 r贸wnowagi i manualnych. Kr贸tkowzroczno艣膰. Patrzenie na dwuwymiarow膮 p艂aszczyzn臋 ekranu jest szczeg贸lnie niekorzystne dla ma艂ych dzieci, kt贸rych oko jest przystosowane do widzenia tr贸jwymiarowego. Podobne konsekwencje wywo艂uje nadmierne korzystanie z komputera.
Opracowanie:
Anna Kuranda-Korczy艅ska
Powr贸t